Satysfakcja pacjentów z Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej w czasie pandemii koronawirusa Sars-Cov-2 (COVID 19)

Autorzy: Cichoń Michał, Gawęda Anna

Wstęp: Jednym z elementów polskiego systemu ochrony zdrowia było wprowadzenia opieki medycznej w godzinach poza funkcjonowaniem podstawowej opieki medycznej (POZ) przede wszystkim w dni wolne od pracy. W tym celu zostały powołane poradnie Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej (PNiŚOZ), funkcjonujące 24 godziny /dobę, w dni wolne od pracy i w godzinach kiedy POZ są zamknięte. Niestety z powodu wprowadzenia stanu pandemii, wywołanego koronawirusem SARS-CoV-2, cały system opieki zdrowotnej został poddany ograniczeniom. Jednym z nich był ograniczony dostęp do lekarza pierwszego kontaktu i wprowadzenie teleporady.

Cel: Celem pracy była ocena satysfakcji pacjentów z Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej w czasie pandemii koronawirusa SARS- CoV-2 (Covid 19).

Materiał i metody: Badaniu została poddana, grupa 100 osób dorosłych, pacjentów Poradni Nocnej i Świątecznej Opieki Szpitala Miejskiego w jednym z miast na terenie Śląska. Materiał badawczy został zebrany w okresie od 1 do 31 stycznia 2022 roku przy pomocy ankiety konstrukcji własnej.

Wyniki: W badaniu brało udział więcej kobiet niż mężczyzn. Najwięcej było osób w przedziale wiekowym 61 – 70 lat. Spośród ogółu badanych najwięcej było osób posiadających ubezpieczenie w ramach NFZ. Prawie połowa respondentów za powód wizyty w PNiŚOZ podało wizytę konsultacyjną, niewiele mniej uraz. Większość nie była zaszczepiona przeciw SARS-CoV-2.

Wnioski: Ogólny poziom satysfakcji pacjentów z usług Nocnej i Świątecznej opieki jest niezadawalający. Negatywnie oceniane są takie obszary jak szybkość przyjęcia w poradni, bardzo wysoko respondenci ocenili poszanowanie prywatności podczas wykonywanych zabiegów. Czynniki socjodemograficzne nie wpływały znacząco na poziom satysfakcji z pobytu w poradni Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.

Słowa kluczowe / keywords: satysfakcja, nocna i świąteczna opieka, Covid - 19