Rola pielęgniarki w afektywnej chorobie dwubiegunowej w oczach personelu

(Role of nurses in bipolar affective disorder in the eyes of medical staff)
Autorzy: Plutecka Ewa, Gawęda Anna

Plutecka Ewa - SP ZOZ Państwowy Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku
Gawęda Anna - Katedra Pielęgniarstwa Wydziału Opieki Zdrowotnej Wyższej Szkoły Nauk Stosowanych w Rudzie Śląskiej

 

Streszczenie

Choroba afektywna dwubiegunowa dotyka około 1-2 % populacji. Rozpowszechnienie zaburzeń afektywnych zwiększa się w grupie osób, które przekroczyły 45 rok życia, częściej dotyczy kobiet. Celem pracy było zobrazowanie miejsca i roli pielęgniarki w leczeniu afektywnej choroby dwubiegunowej z punktu widzenia personelu pracującego na oddziałach psychiatrycznych i w Poradniach Zdrowia Psychicznego. Badaniem objęło grupę 50 pracowników szpitala. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety. Większość badanych (80%) uznała, że pielęgniarka powinna informować pacjenta o przyczynach choroby, także o objawach (98%) oraz sposobach leczenia (90%). Prawie wszyscy badani (94%) byli zdania, że pielęgniarka powinna brać czynny udział w procesie psychoterapii pacjenta. W zakresie prowadzonej edukacji pielęgniarka powinna zwrócić szczególną uwagę na przybliżenie pacjentom objawów zwiastunowych (42%). Bardzo ważna jest współpraca pielęgniarek z innymi członkami zespołu terapeutycznego w celu jak najszybszego powrotu pacjenta do zdrowia i „normalnego” życia. Ważnym zadaniem jest edukacja zdrowotna, w ramach, której pielęgniarka może przekazać pacjentom i ich rodzinom wiele cennych informacji. Znajomość wśród pacjentów ich praw jest znikoma.

Słowa kluczowe / keywords: choroba afektywna, pielęgniarka, edukacja