Przestrzeganie praw pacjenta w opinii personelu medycznego

(Respect of patient rights in opinion of medical staff)
Autorzy: Filip Brygida, Caus-Wozniak Irena

Filip Brygida - SP ZOZ Szpital Rejonowy im. Dr Józefa Rostka w Raciborzu,
Caus-Wozniak Irena - Katedra Pielęgniarstwa Wydziału Opieki Zdrowotnej Wyższej Szkoły Nauk Stosowanych w Rudzie Śląskiej

 

Streszczenie

Problematyka praw pacjenta w ostatnich latach była i jest wielokrotnie jednym głównych tematów licznych konferencji i seminariów naukowych, gdzie dokonywano również regulacji prawnych w kierunku dokładniejszego określenia praw, kompetencji i odpowiedzialności pacjentów, zawodów medycznych i zakładów opieki zdrowotnej. Problem ochrony praw pacjenta rozpatrywany jest zarówno na płaszczyznach krajowych jak i międzynarodowych, gdyż stanowi on wspólną troskę obywateli, pacjentów, pracowników medycznych i osób odpowiedzialnych za politykę zdrowotną. Jedynie szeroka współpraca tychże podmiotów może przynieść oczekiwane efekty w postaci poszanowania praw człowieka chorego, człowieka, który trafiając do placówki służby zdrowia liczy na profesjonalizm i skuteczność udzielanej mu pomocy. Niezależnie od okoliczności każdy pracownik służby zdrowia winien wypełniać swoje obowiązki zawodowe zgodnie z aktualnie obowiązującą wiedzą medyczną, dbając o prestiż zawodów medycznych i chroniąc najwyższe dobro jakim jest zdrowie i życie drugiego człowieka.   

Słowa kluczowe / keywords: prawa pacjenta, opinia personelu medycznego