Przestrzeganie Praw Pacjenta w Opinii Pacjentów

(Respect of patient rights in patient opinion)
Autorzy: Filip Brygida, Caus-Wozniak Irena

Filip Brygida - Szpital Rejonowy im. Dr Józefa Rostka w Raciborz
Caus-Wozniak Irena - Wydział Opieki Zdrowotnej Wyższej Szkoły Nauk Stosowanych w Rudzie Śląskiej, Polska

 

Streszczenie

Prawo do zdrowia mimo,  iż jest jednym z podstawowych praw człowieka nie zawsze jest dostępne dla wszystkich w pełnym wymiarze. Prawa należne pacjentom w dalszym ciągu nie są znane i respektowane przez wszystkich pracowników resortu zdrowia. Aby walczyć i egzekwować swoje prawa pacjenci muszą mieć także ich świadomość. Stale zmieniająca się sytuacja w polskiej służbie zdrowia, braki kadrowe i złe warunki pracy z pewnością nie wpływają korzystnie na postawy personelu medycznego. Niestety sytuacja ta dotyka nie tylko personelu, cierpią z tego powodu także pacjenci. Należy pamiętać o tym, że poprawa relacji pracownik medyczny – pacjent leży nie tylko w interesie  pacjentów, ale i personelu. Ideałem byłoby całkowite wyeliminowanie niepoprawnych postaw pracowników resortu zdrowia w polskich placówkach, co jednak coraz częściej wydaje się być niemożliwe. Pamiętać należy jednak o tym, że człowiek chory oprócz profesjonalnej opieki medycznej, potrzebuje także zwykłej ludzkiej życzliwości i odrobiny serca, a to z całą pewnością może dać mu każdy pracownik służby zdrowia. Wyniki badań wyraźnie wskazują, iż pacjenci nie mają pełnej informacji na temat praw pacjenta, a źródłem informacji są plakaty i media, a nie personel służby zdrowia. Pacjenci zauważają jednak, że za część nie przestrzegania prawa odpowiedzialne są warunki pracy oraz przepracowanie personelu.

Słowa kluczowe / keywords: prawa pacjenta, opinia pacjenta